|
|
|
[Food Personality - december 2022]
Julius Meinl
In de reeks food retail in het buitenland,
met beelden van Erik Hemmes, deze maand Julius Meinl in Wenen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[De Limburger - december 2022]
Naam Jan Linders uit straatbeeld
Supermarktketen Jan Linders houdt op te bestaan. De meeste winkels blijven open en blijven ook eigendom van het familiebedrijf. Wel krijgen ze een andere naam op de gevel: Albert Heijn.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[RetailTrends - december 2022]
Brandt het tabaksverbod straks supermarkten op?
RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: supermarktdeskundige Erik Hemmes, over de tabakswet die de verkoop van sigaretten en shag in supermarkten per 2024 verbiedt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[Food Personality - november 2022]
Interspar ‘am Schottentor’
In de reeks food retail in het buitenland, met beelden en uitleg van Erik Hemmes, deze maand een bijzondere Spar in het Oostenrijkse Wenen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[Food Personality - oktober 2022]
Løgismose
In de reeks food retail in het buitenland, met beelden en uitleg van Erik Hemmes, deze maand het Deense Løgismose.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[Levensmiddelenkrant - oktober 2022]
Consument omarmt het WK voetbal als derde feestje in feestmaanden
Buiten wordt het kouder, maar binnen neemt de lichaams- temperatuur toe: de Oranjekoorts is begonnen. Over iets minder dan een maand start het WK voetbal in Qatar en dat betekent dat de Oranjebitterballen, -bier-acties en -merchandise hun weg naar de supermarkt gaan afleggen. Althans, dat is hoe het in voorgaande jaren ging. Nu zit er echter een zwart randje om een van de grootste sportevenementen ter wereld, door alle misstanden in Qatar die aan het licht zijn gekomen. Wat betekent dit voor de WK-acties in Nederland?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[Food Personality - september 2022]
Mad & Vin
In de reeks food retail in het buitenland, met beelden en uitleg van Erik Hemmes, deze maand het Deense Mad & Vin van
warenhuis Magasin du Nord.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[RTL Nieuws - augustus 2022]
Dirk verhoogt prijzen dit jaar niet meer: 'Is vooral marketing'
Tot het eind van het jaar zegt supermarkt Dirk de prijzen van ruim honderd producten niet te verhogen. Regionale supermarktketen Vomar ging Dirk voor, maar dan met brood. Sympathieke gebaren naar klanten, maar heel veel hebben ze er niet aan, stellen experts.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[Algemeen Dagblad / Brabants Dagblad - juli 2022]
Nooit meer langs de kassa
Geen gedoe meer met zelf scannen. Vanaf morgen is het mogelijk om boodschappen te doen in een volledig kassaloze winkel van Aldi. Honderden camera's aan het plafond en sensoren in de schappen houden nauwlettend in de gaten welke producten met de klant mee naar huis gaan.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[De Morgen - juli 2022]
Supermarkt van de toekomst? In deze Aldi staat geen enkele kassa of zelfscanner
Geen gedoe meer met zelf je tros bananen scannen. Vanaf woensdag is het in Nederland mogelijk om boodschappen te doen in een volledig kassaloze Aldi.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[Levensmiddelenkrant - juli 2022]
Gaan private labels de flitsbezorgers redden?
Appelsap, buffel- mozzarella, verse pasta en bier. Gorillas kondigde onlangs aan deze nu ook van het eigen merk te gaan leveren. Kort daarna liet Flink weten koffiecups te gaan lanceren, het eerste foodproduct in een serie die samen met tijd- schrift &C wordt uitgebracht. Wat betekent deze nieuwe fase voor de snelle boodschappenbe- zorgformules – en voor de con- currentie? Retailexpert Erik Hemmes geeft duiding.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[Food Personality - juli/augustus 2022]
Meny
In de reeks food retail in het buitenland, met beelden en uitleg van Erik Hemmes, deze maand de Deense formule Meny.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[Food Personality - mei 2022]
Irma
In de reeks food retail in het buitenland, met beelden en uitleg van Erik Hemmes, deze maand de Deense formule Irma.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[Levensmiddelenkrant - april 2022]
Een Koningsdag-product moet bijdragen aan een gezellige dag
Hoewel begin april de supermarktschappen nog vol liggen met het chocolade-eieren en paasstollen, zijn op de websites van de formules vele recepten, lijstjes en tips te vinden voor elk Koningsdag-moment. Bij retailers als Hema en Action zijn de oranje items al wel te koop. Koningsdag is al lang niet meer alleen koekhappen en spijkerpoepen. Tegenwoordig wordt deze dag ingevuld met festivals en staan de winkels vol oranje- producten. Het feest dat begon met als doel om het land te verenigen is een stuk commerciëler geworden, hoe wordt het ingevuld door retailers en fabrikanten? Levensmiddelenkrant zoekt het uit.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[RetailTrends - april 2022]
Boni koopt acht winkels van Plus: 'Best gek'
RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: supermarktdeskundige Erik Hemmes over Boni, dat acht winkels van Plus en Coop overneemt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[Food Personality - april 2022]
Markthal Torvehallerne
In de reeks food retail in het buitenland, met beelden en uitleg van Erik Hemmes, deze maand de ‘foodhal’ Torvehallerne in de Deense hoofdstad Kopenhagen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[Food Personality - februari 2022]
Versmarkt Van Eccelpoel
In de reeks food retail in het buitenland, met beel- den en uitleg van Erik Hemmes, deze maand ‘versmarkt’ Van Eccelpoel.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[De Limburger - januari 2022]
Populaire producten uit de schappen door
keiharde oorlog tussen supers en A-merken:
‘Dit is heftiger dan ooit’
Er vinden ’op dit moment keiharde gesprekken’ plaats tussen supermarkten en leveranciers. Die laatste zouden een slaatje willen slaan uit prijsverhogingen. „Dit is heftiger dan ooit”, zegt marketingstrateeg, oud-Unilever- en Ahold-directeur Paul Moers.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[RetailTrends - januari 2022]
Supermarktketens onder de loep
Albert Heijn heeft het marktaandeel flink weten te vergroten, blijkt uit cijfers van onderzoeker NielsenIQ. Onder meer Plus en Aldi verloren juist terrein. Supermarktdeskundige Erik Hemmes over hoe dat komt en wat hem nog meer opvalt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[Trouw - januari 2022]
Supermarkten in de clinch met 'te dure' A-merken
Supermarktketens vinden dat A-merken de inflatie aanwenden om te veel te vragen voor hun producten.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[Trouw - januari 2022]
Jumbo zag niets in flitsbezorgers, maar gaat toch met Gorillas samenwerken. Waarom nu ineens wel?
Supermarktketen Jumbo gaat in zee met flitsbezorger Gorillas. Waarom doen ze dat en is het een slimme zet?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[Levensmiddelenkrant - januari 2022]
10 X hoe zit het met Jumbo en Gorillas?
Jumbo en Gorillas kondigden aan te gaan samenwerken: Jumbo levert producten aan Gorillas en die bezorgt de spullen vervolgens razendsnel aan de deur bij de ongeduldige stedeling. Een win-winsituatie of een blok aan het been voor beide partners? We stelden retaildeskundige Erik Hemmes 10 prangende vragen over het nieuwe partnerschap.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[Food Personality - december 2021]
Donnybrook Fair
In de reeks food retail in het buitenland, met beelden en uitleg van Erik Hemmes, deze maand het Ierse Donnybrook Fair.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[Nu.nl - december 2021]
Wat betekent hoge inflatie voor onze boodschappen? En is hamsteren handig?
De inflatie steeg deze week naar het hoogste niveau sinds 1982. Maar wat betekent dat voor onze dagelijkse uitgaven? En zijn er producten die je beter nu kunt inslaan zodat je er straks niet de hoofdprijs voor betaalt?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[Trouw - december 2021]
Supermarktketens durven het nog niet aan zonder kassa
Nederlandse supermarktketens experimenteren met digitale betaalmanieren. Maar helemaal onbemand zullen supermarkten hier voorlopig niet worden, vertellen ze.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[RTV Utrecht - december 2021]
Laait de supermarktoorlog in Zeist op door flitsbezorgers? 'Ik betwijfel of wij daar last van krijgen'
Zeist is de tweede gemeente in de provincie Utrecht waar flitsbezorger Flink begonnen. Binnen 10 minuten je boodschappen in huis tegen supermarktprijzen, belooft het Duitse bedrijf. Laait de supermarktoorlog weer op?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[Food Personality - november 2021]
Fresh
In de reeks food retail in het buitenland, met beelden en uitleg van Erik Hemmes, deze maand het Ierse Fresh.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[Algemeen Dagblad - november 2021]
Chinese webreus opent eerste winkel in Nederland
De Chinese internetreus JD.com opent donderdag 11 november zijn eerste fysieke winkel in Europa. Leiden (Bètaplein) heeft die primeur. De winkel heet Ochama - om verwarring met sportwinkel JD Sports te voorkomen - en verkoopt zowel food als non-food.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[Levensmiddelenkrant - oktober 2021]
Groei maakt ook kwetsbaarder
Het is niet makkelijk om een flinke supermarktketen te zijn. Concurrenten komen uit alle hoeken en liggen constant op de loer, klaar om te schieten. Met nóg snellere bezorging, een nóg breder assortiment of nóg lagere prijzen. Nog eens fuseren dan maar? Een winkel in België overnemen? Of extra investeren in een volledig geautomatiseerd distributiecentrum? Stilstand is achteruitgang, dat blijkt wel uit de woorden van retaildeskundige Erik Hemmes. Voor Levensmiddelenkrant deelt hij zijn visie op het huidige supermarktlandschap en zijn voorspellingen voor de toekomst..
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[Food Personality - oktober 2021]
Supervalu
In de reeks food retail in het buitenland, met beelden en uitleg van Erik Hemmes, deze maand het Ierse Supervalu.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[Food Personality - september 2021]
Dunnes Stores
In de reeks met food retail in het buitenland, met beelden en uitleg van Erik Hemmes, deze maand ‘de flagshipstore’ van Dunnes Stores.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[Noord Hollands Dagblad - september 2021]
Jumbo en AH:
de grote clash
De supermarktgiganten Albert Heijn en Jumbo voeren een felle strijd om de macht. Het is blauw tegen geel. Blauw bracht geel in juli een gevoelige slag toe door tientallen supermarkten over te nemen van Deen, samen met Vomar en Dekamarkt. Jumbo stond buitenspel. Een inkijkje in de verbeten strijd der grootgrutters.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[RTLZ - september 2021]
Deze supermarkten staan op boodschappenlijstje van Jumbo en Plus
Niet alleen supermarktklanten lopen met een boodschappenlijstje rond, dat geldt ook voor supermarktketens zelf. Vooral Jumbo en Plus zijn geïnteresseerd in het kopen van andere supermarkten, denken supermarktexperts.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[International - september 2021]
L’inexorable ascension
du néerlandais Jumbo
Le numéro deux de la distribution néerlandaise, gros sponsor de la F1 et du cyclisme, vient
de racheter Hema. Et ne compte pas s’arrêter là. Portrait d’un groupe familial détonnant.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[Distrifood - augustus 2021]
Online drukt marge: 'Met e-commerce opent een Pandora's box'
Corona-effected, e-commerce en hoge grondstofprijzen zetten de brutowinstmarges in supermarkten onder druk. Jumbo werkt daarom zelfs aan een margeherstelplan, blijkt uit een intern memo in het bezit van Distrifood. De winstgevendheid kan de komende jaren structureel lager uitvallen door de ontwikkelingen in de markt, waarschuwen experts. Wat staat de retail de komende tijd te wachten?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[De Telegraaf - juni 2021]
Supermarkt verliest extra omzet
Supermarkten lopen tientallen miljoenen euro's aan extra omzet mis nu het Nederlands elftal vroegtijdig is uitgeschakeld op het EK voetbal. Maar nieuwe campagnes om klanten te verleiden tijdens de sportzomer met de Olympische Spelen en de Grand Prix in Zandvoort staan al klaar. De Oranjekoorts is nog lang niet weg.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[Food Personality - juni 2021]
Food retail in hartje Amersfoort
Erik Hemmes (van Erik Hemmes\Retail Advies) gaat doorgaans voor dit blad naar formules in het buitenland, maar dat hebben we door de reisbeperkingen vanwege corona veranderd.
Sinds afgelopen december bezoekt Hemmes met zijn fototoestel de winkelstraten van de grotere steden van Nederland, op zoek naar opmerkelijke winkeltjes, winkelaankleding, assortiment, mooie puien en wat dies meer zij.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[Distrifood - maart 2021]
Dirk/Deka nu vriendelijke concullega’s
Detailresult ontmantelt een deel van de centrale organisatie.
Dirk en Dekamarkt gaan weer veel meer zelfstandig opereren.
‘Ik ben verbaasd over de argumentatie die wordt gebruikt.
Dan denk ik, flauwekul.’
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[Levensmiddelenkrant - mei 2021]
De stijl van Jumbo is: het lef hebben om stappen te zetten en daarvan te leren
Erik Hemmes, retaildeskundige, kent de familie
Van Eerd en vertelt aan Levensmiddelenkrant wat de kracht van het bedrijf is. “Wat mij zo boeit is dat Karel van Eerd altijd heel nieuwsgierig is. Hij wil dingen weten, stelt vragen en maakt je wijzer. Dat is ijzersterk
en is niet iedereen gegeven. Wat de familie Van Eerd doet is bouwen en bouwen tot ze een marktpositie hebben. Het gaat niet alleen om fantastisch winstgevend zijn.”
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[Food Personality - april 2021]
Food retail in hartje Groningen
Erik Hemmes (van Erik Hemmes\Retail Advies) gaat doorgaans voor dit blad naar formules in het buitenland, maar dat hebben we door de reisbeperkingen vanwege corona veranderd.
Sinds afgelopen december bezoekt Hemmes met zijn fototoestel de winkelstraten van de grotere steden van Nederland, op zoek naar opmerkelijke winkeltjes, winkelaankleding, assortiment, mooie puien en wat dies meer zij.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[Food Personality - maart 2021]
Food retail in hartje Groningen
Erik Hemmes (van Erik Hemmes\Retail Advies) gaat doorgaans voor dit blad naar formules in het buitenland, maar sinds afgelopen december hebben we dat door omstandigheden veranderd.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[RTL Nieuws - maart 2021]
Overvol op markt voor online supers; kunnen ze wel winst maken?
Bij veel supermarkten kun je online je boodschappen bestellen en dan zijn er ook nog spelers die alleen een webshop hebben. Kunnen die allemaal wel winstgevend worden?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[De Telegraaf - februari 2021]
Regiosupers als Deen kunnen groten niet meer bijbenen
De verkoop van de Hoornse supermarktketen Deen aan Albert Heijn, Vomar en Dekamarkt is tekenend voor de ontwikkelingen in de supermarktenbranche. Dat zegt detailhandelexpert Erik Hemmes.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[RTL Nieuws - februari 2021]
Jumbo boekt 45 miljoen af op La Place: 'Koop was een zeperd'
Jumbo heeft de waarde van de La Place-restaurants in de boeken met 45 miljoen euro afgeschreven. Dat is bijna net zo veel als de supermarktketen vijf jaar geleden voor de restaurants betaalde. "Jumbo is een supermarktbedrijf, dat is heel anders dan een restaurant runnen", zegt een expert. Een ander spreekt van 'een zeperd'.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[RTL Nieuws - februari 2021]
Over paar jaar mogelijk alle regionale supermarkten overgenomen
DEEN supermarkt zal niet het laatste familiebedrijf in de branche zijn dat wordt overgenomen. Alle regionale spelers hebben een te klein marktaandeel, zeggen experts. "Het is eten of gegeten worden."
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[Leeuwarder Courant - februari 2021]
Regiosuper kan het niet bijbenen
De verkoop van supermarktketen Deen aan Albert Heijn, Vomar en DekaMarkt is tekenend voor de ontwikkelingen in de supermarktbranche. Dat zegt detailhandelexpert Erik Hemmes.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[Distrifood - februari 2021]
Deen-deal: Albert Heijn worstelt in
Noord-Holland
Albert Heijn neemt een flink aantal winkels over van Deen in Noord-Holland. Dat is, als je kijkt naar het verleden, geen garantie op succes. De marktleider kent een moeizame geschiedenis in de provincie. Pikant is dat uitgerekend vaak de Deen-winkels succes van de Albert Heijn-vestigingen in de weg stonden.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[AGF Primeur - januari 2021]
Digitale achterstand regiosupers
Alle supermarktketens beleefden in 2020 een topjaar en de
omzetvooruitzichten voor 2021 zijn zeer gunstig. Bij regionalen
is er op allerlei fronten een digitale achterstand ontstaan. Die
situatie kan aanleiding zijn om te gaan samenwerken of te
worden overgenomen, zegt retaildeskundige Erik Hemmes.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[Levensmiddelenkrant - januari 2021]
Avondklok is extra klus op het dak van de supermarktmanager
Met de zojuist definitieve aankondiging van een mogelijke avondklok is er volgens retaildeskundige Erik Hemmes werk aan de winkel voor supermarktondernemers. 'Natuurlijk is nog niet alles duidelijk, maar ik denk dat het wel druk kan opleveren.'
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[Distrifood - januari 2021]
Gemiddelde super wint €91.000 aan marge
Supermarkten hebben in 2020 gemiddeld 8 procent meer
omzet gedraaid. Dat leverde ze gemiddeld een nettomarge op van 0,7 procent.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[Food Personality - januari 2021]
Erik Hemmes: ‘0,7% extra nettowinst bij gemiddelde supermarkt’
Erik Hemmes van Erik Hemmes\Retail Advies schrijft elk jaar een ‘nieuwjaarsbrief’ aan relaties. In zijn recentste brief zegt hij een gemiddelde supermarkt met een weekomzet van € 250,000 afgelopen jaar € 91.000 meer nettowinst heeft behaald. En: hij verbaast er zich over dat fabrikanten geen langetermijnplan lijken te hebben voor een goede positie in het schap.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[Distrifood - januari 2021]
Erik Hemmes: ‘Supermarkten krijgen tikken in 2022’
Supermarkten blijven vooralsnog pieken in omzet. Maar wat brengt de toekomst? Retailexpert Erik Hemmes kijkt terug op een bewogen 2020 en doet een voorspelling voor de eerstkomende jaren. ‘Ik betwijfel of we een recessie krijgen, ik verwacht eerder een nieuwe roaring twenties.'
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[Trouw - januari 2021]
Jarig Jumbo kruipt dichter naar marktleider AH toe
Dit jaar bestaat het familiebedrijf uit Veghel een eeuw. Op het 99ste jaar van zijn bestaan zal Jumbo met een gemengd gevoel terugkijken.
|
|
|
|
|
|