[Food Personality - december 2022]

Julius Meinl

In de reeks food retail in het buitenland,
met beelden van Erik Hemmes, deze maand Julius Meinl in Wenen.

DOWNLOAD PDF
3.4 MB
   
[De Limburger - december 2022]

Naam Jan Linders uit straatbeeld

Supermarktketen Jan Linders houdt op te bestaan. De meeste winkels blijven open en blijven ook eigendom van het familiebedrijf. Wel krijgen ze een andere naam op de gevel: Albert Heijn. 

DOWNLOAD PDF
2.1 MB

 
[RetailTrends - december 2022]

Brandt het tabaksverbod straks supermarkten op?

RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: supermarktdeskundige Erik Hemmes, over de tabakswet die de verkoop van sigaretten en shag in supermarkten per 2024 verbiedt. 

DOWNLOAD PDF
125 KB

 
[Food Personality - november 2022]

Interspar ‘am Schottentor’

In de reeks food retail in het buitenland, met beelden en uitleg van Erik Hemmes, deze maand een bijzondere Spar in het Oostenrijkse Wenen.

DOWNLOAD PDF
3 MB
   
[Food Personality - oktober 2022]

Løgismose

In de reeks food retail in het buitenland, met beelden en uitleg van Erik Hemmes, deze maand het Deense Løgismose.

DOWNLOAD PDF
12.4 MB
   
[Levensmiddelenkrant - oktober 2022]

Consument omarmt het WK voetbal als derde feestje in feestmaanden

Buiten wordt het kouder, maar binnen neemt de lichaams- temperatuur toe: de Oranjekoorts is begonnen. Over iets minder dan een maand start het WK voetbal in Qatar en dat betekent dat de Oranjebitterballen, -bier-acties en -merchandise hun weg naar de supermarkt gaan afleggen. Althans, dat is hoe het in voorgaande jaren ging. Nu zit er echter een zwart randje om een van de grootste sportevenementen ter wereld, door alle misstanden in Qatar die aan het licht zijn gekomen. Wat betekent dit voor de WK-acties in Nederland? 

DOWNLOAD PDF
5.2
MB

 
[Food Personality - september 2022]

Mad & Vin

In de reeks food retail in het buitenland, met beelden en uitleg van Erik Hemmes, deze maand het Deense Mad & Vin van
warenhuis Magasin du Nord.

DOWNLOAD PDF
3.4 MB
   
[RTL Nieuws - augustus 2022]

Dirk verhoogt prijzen dit jaar niet meer: 'Is vooral marketing'

Tot het eind van het jaar zegt supermarkt Dirk de prijzen van ruim honderd producten niet te verhogen. Regionale supermarktketen Vomar ging Dirk voor, maar dan met brood. Sympathieke gebaren naar klanten, maar heel veel hebben ze er niet aan, stellen experts.

LEES MEER >
[Algemeen Dagblad / Brabants Dagblad - juli 2022]

Nooit meer langs de kassa

Geen gedoe meer met zelf scannen. Vanaf morgen is het mogelijk om boodschappen te doen in een volledig kassaloze winkel van Aldi. Honderden camera's aan het plafond en sensoren in de schappen houden nauwlettend in de gaten welke producten met de klant mee naar huis gaan.

DOWNLOAD PDF
3.2 MB
   
[De Morgen - juli 2022]

Supermarkt van de toekomst? In deze Aldi staat geen enkele kassa of zelfscanner

Geen gedoe meer met zelf je tros bananen scannen. Vanaf woensdag is het in Nederland mogelijk om boodschappen te doen in een volledig kassaloze Aldi.

DOWNLOAD PDF
1 MB
   
[Levensmiddelenkrant - juli 2022]

Gaan private labels de flitsbezorgers redden?

Appelsap, buffel- mozzarella, verse pasta en bier. Gorillas kondigde onlangs aan deze nu ook van het eigen merk te gaan leveren. Kort daarna liet Flink weten koffiecups te gaan lanceren, het eerste foodproduct in een serie die samen met tijd- schrift &C wordt uitgebracht. Wat betekent deze nieuwe fase voor de snelle boodschappenbe- zorgformules – en voor de con- currentie? Retailexpert Erik Hemmes geeft duiding.

DOWNLOAD PDF
8.1 MB
   
[Food Personality - juli/augustus 2022]

Meny

In de reeks food retail in het buitenland, met beelden en uitleg van Erik Hemmes, deze maand de Deense formule Meny.

DOWNLOAD PDF
2.7 MB
   
[Food Personality - mei 2022]

Irma

In de reeks food retail in het buitenland, met beelden en uitleg van Erik Hemmes, deze maand de Deense formule Irma.

DOWNLOAD PDF
2 MB
   
[Levensmiddelenkrant - april 2022]

Een Koningsdag-product moet bijdragen aan een gezellige dag

Hoewel begin april de supermarktschappen nog vol liggen met het chocolade-eieren en paasstollen, zijn op de websites van de formules vele recepten, lijstjes en tips te vinden voor elk Koningsdag-moment. Bij retailers als Hema en Action zijn de oranje items al wel te koop. Koningsdag is al lang niet meer alleen koekhappen en spijkerpoepen. Tegenwoordig wordt deze dag ingevuld met festivals en staan de winkels vol oranje- producten. Het feest dat begon met als doel om het land te verenigen is een stuk commerciëler geworden, hoe wordt het ingevuld door retailers en fabrikanten? Levensmiddelenkrant zoekt het uit. 

DOWNLOAD PDF
360 KB
 
[RetailTrends - april 2022]

Boni koopt acht winkels van Plus: 'Best gek'

RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: supermarktdeskundige Erik Hemmes over Boni, dat acht winkels van Plus en Coop overneemt. 

LEES MEER >
 
[Food Personality - april 2022]

Markthal Torvehallerne

In de reeks food retail in het buitenland, met beelden en uitleg van Erik Hemmes, deze maand de ‘foodhal’ Torvehallerne in de Deense hoofdstad Kopenhagen.

DOWNLOAD PDF
3.3 MB
   
[Food Personality - februari 2022]

Versmarkt Van Eccelpoel

In de reeks food retail in het buitenland, met beel- den en uitleg van Erik Hemmes, deze maand ‘versmarkt’ Van Eccelpoel.

DOWNLOAD PDF
4.3 MB
   
[De Limburger - januari 2022]

Populaire producten uit de schappen door
keiharde oorlog tussen supers en A-merken:
‘Dit is heftiger dan ooit’

Er vinden ’op dit moment keiharde gesprekken’ plaats tussen supermarkten en leveranciers. Die laatste zouden een slaatje willen slaan uit prijsverhogingen. „Dit is heftiger dan ooit”, zegt marketingstrateeg, oud-Unilever- en Ahold-directeur Paul Moers.

DOWNLOAD PDF
201 KB
   
[RetailTrends - januari 2022]

Supermarktketens onder de loep

Albert Heijn heeft het marktaandeel flink weten te vergroten, blijkt uit cijfers van onderzoeker NielsenIQ. Onder meer Plus en Aldi verloren juist terrein. Supermarktdeskundige Erik Hemmes over hoe dat komt en wat hem nog meer opvalt.

DOWNLOAD PDF
356 KB
   
[Trouw - januari 2022]

Supermarkten in de clinch met 'te dure' A-merken

Supermarktketens vinden dat A-merken de inflatie aanwenden om te veel te vragen voor hun producten.

DOWNLOAD PDF
2.7 MB
   
[Trouw - januari 2022]

Jumbo zag niets in flitsbezorgers, maar gaat toch met Gorillas samenwerken. Waarom nu ineens wel?

Supermarktketen Jumbo gaat in zee met flitsbezorger Gorillas. Waarom doen ze dat en is het een slimme zet?

LEES MEER >
[Levensmiddelenkrant - januari 2022]

10 X hoe zit het met Jumbo en Gorillas?

Jumbo en Gorillas kondigden aan te gaan samenwerken: Jumbo levert producten aan Gorillas en die bezorgt de spullen vervolgens razendsnel aan de deur bij de ongeduldige stedeling. Een win-winsituatie of een blok aan het been voor beide partners? We stelden retaildeskundige Erik Hemmes 10 prangende vragen over het nieuwe partnerschap.

DOWNLOAD PDF
329 KB
   


[Food Personality - december 2021]

Donnybrook Fair

In de reeks food retail in het buitenland, met beelden en uitleg van Erik Hemmes, deze maand het Ierse Donnybrook Fair.

DOWNLOAD PDF
24 MB
   
[Nu.nl - december 2021]

Wat betekent hoge inflatie voor onze boodschappen? En is hamsteren handig?

De inflatie steeg deze week naar het hoogste niveau sinds 1982. Maar wat betekent dat voor onze dagelijkse uitgaven? En zijn er producten die je beter nu kunt inslaan zodat je er straks niet de hoofdprijs voor betaalt?

DOWNLOAD PDF
110 KB
   
[Trouw - december 2021]

Supermarktketens durven het nog niet aan zonder kassa

Nederlandse supermarktketens experimenteren met digitale betaalmanieren. Maar helemaal onbemand zullen supermarkten hier voorlopig niet worden, vertellen ze.

DOWNLOAD PDF
246 KB
   
[RTV Utrecht - december 2021]

Laait de supermarktoorlog in Zeist op door flitsbezorgers? 'Ik betwijfel of wij daar last van krijgen'

Zeist is de tweede gemeente in de provincie Utrecht waar flitsbezorger Flink begonnen. Binnen 10 minuten je boodschappen in huis tegen supermarktprijzen, belooft het Duitse bedrijf. Laait de supermarktoorlog weer op?

DOWNLOAD PDF
2.7 MB
   
[Food Personality - november 2021]

Fresh

In de reeks food retail in het buitenland, met beelden en uitleg van Erik Hemmes, deze maand het Ierse Fresh.

DOWNLOAD PDF
20.9 MB
   
[Algemeen Dagblad - november 2021]

Chinese webreus opent eerste winkel in Nederland

De Chinese internetreus JD.com opent donderdag 11 november zijn eerste fysieke winkel in Europa. Leiden (Bètaplein) heeft die primeur. De winkel heet Ochama - om verwarring met sportwinkel JD Sports te voorkomen - en verkoopt zowel food als non-food.

DOWNLOAD PDF
226 KB
   
[Levensmiddelenkrant - oktober 2021]

Groei maakt ook kwetsbaarder

Het is niet makkelijk om een flinke supermarktketen te zijn. Concurrenten komen uit alle hoeken en liggen constant op de loer, klaar om te schieten. Met nóg snellere bezorging, een nóg breder assortiment of nóg lagere prijzen. Nog eens fuseren dan maar? Een winkel in België overnemen? Of extra investeren in een volledig geautomatiseerd distributiecentrum? Stilstand is achteruitgang, dat blijkt wel uit de woorden van retaildeskundige Erik Hemmes. Voor Levensmiddelenkrant deelt hij zijn visie op het huidige supermarktlandschap en zijn voorspellingen voor de toekomst.. 

DOWNLOAD PDF
8.9 MB
 
[Food Personality - oktober 2021]

Supervalu

In de reeks food retail in het buitenland, met beelden en uitleg van Erik Hemmes, deze maand het Ierse Supervalu.

DOWNLOAD PDF
16.6 MB
   
[Food Personality - september 2021]

Dunnes Stores

In de reeks met food retail in het buitenland, met beelden en uitleg van Erik Hemmes, deze maand ‘de flagshipstore’ van Dunnes Stores.

DOWNLOAD PDF
27 MB
   
[Noord Hollands Dagblad - september 2021]

Jumbo en AH:
de grote clash

De supermarktgiganten Albert Heijn en Jumbo voeren een felle strijd om de macht. Het is blauw tegen geel. Blauw bracht geel in juli een gevoelige slag toe door tientallen supermarkten over te nemen van Deen, samen met Vomar en Dekamarkt. Jumbo stond buitenspel. Een inkijkje in de verbeten strijd der grootgrutters. 

DOWNLOAD PDF
1.5 MB
 
[RTLZ - september 2021]

Deze supermarkten staan op boodschappenlijstje van Jumbo en Plus

Niet alleen supermarktklanten lopen met een boodschappenlijstje rond, dat geldt ook voor supermarktketens zelf. Vooral Jumbo en Plus zijn geïnteresseerd in het kopen van andere supermarkten, denken supermarktexperts.

DOWNLOAD PDF
700 KB
   
[International - september 2021]

L’inexorable ascension
du néerlandais Jumbo

Le numéro deux de la distribution néerlandaise, gros sponsor de la F1 et du cyclisme, vient
de racheter Hema. Et ne compte pas s’arrêter là. Portrait d’un groupe familial détonnant. 

DOWNLOAD PDF
2.9 MB
 
[Distrifood - augustus 2021]

Online drukt marge: 'Met e-commerce opent een Pandora's box'

Corona-effected, e-commerce en hoge grondstofprijzen zetten de brutowinstmarges in supermarkten onder druk. Jumbo werkt daarom zelfs aan een margeherstelplan, blijkt uit een intern memo in het bezit van Distrifood. De winstgevendheid kan de komende jaren structureel lager uitvallen door de ontwikkelingen in de markt, waarschuwen experts. Wat staat de retail de komende tijd te wachten?

DOWNLOAD PDF
2.8 MB
   
[De Telegraaf - juni 2021]

Supermarkt verliest extra omzet

Supermarkten lopen tientallen miljoenen euro's aan extra omzet mis nu het Nederlands elftal vroegtijdig is uitgeschakeld op het EK voetbal. Maar nieuwe campagnes om klanten te verleiden tijdens de sportzomer met de Olympische Spelen en de Grand Prix in Zandvoort staan al klaar. De Oranjekoorts is nog lang niet weg.

DOWNLOAD PDF
12.6 MB
   
[Food Personality - juni 2021]

Food retail in hartje Amersfoort

Erik Hemmes (van Erik Hemmes\Retail Advies) gaat doorgaans voor dit blad naar formules in het buitenland, maar dat hebben we door de reisbeperkingen vanwege corona veranderd.
Sinds afgelopen december bezoekt Hemmes met zijn fototoestel de winkelstraten van de grotere steden van Nederland, op zoek naar opmerkelijke winkeltjes, winkelaankleding, assortiment, mooie puien en wat dies meer zij.

DOWNLOAD PDF
13.1 MB
   
[Distrifood - maart 2021]

Dirk/Deka nu vriendelijke concullega’s

Detailresult ontmantelt een deel van de centrale organisatie.
Dirk en Dekamarkt gaan weer veel meer zelfstandig opereren.
‘Ik ben verbaasd over de argumentatie die wordt gebruikt.
Dan denk ik, flauwekul.’

DOWNLOAD PDF
753 KB
[Levensmiddelenkrant - mei 2021]

De stijl van Jumbo is: het lef hebben om stappen te zetten en daarvan te leren

Erik Hemmes, retaildeskundige, kent de familie
Van Eerd en vertelt aan Levensmiddelenkrant wat de kracht van het bedrijf is. “Wat mij zo boeit is dat Karel van Eerd altijd heel nieuwsgierig is. Hij wil dingen weten, stelt vragen en maakt je wijzer. Dat is ijzersterk
en is niet iedereen gegeven. Wat de familie Van Eerd doet is bouwen en bouwen tot ze een marktpositie hebben. Het gaat niet alleen om fantastisch winstgevend zijn.” 

DOWNLOAD PDF
2 MB
 
[Food Personality - april 2021]

Food retail in hartje Groningen

Erik Hemmes (van Erik Hemmes\Retail Advies) gaat doorgaans voor dit blad naar formules in het buitenland, maar dat hebben we door de reisbeperkingen vanwege corona veranderd.
Sinds afgelopen december bezoekt Hemmes met zijn fototoestel de winkelstraten van de grotere steden van Nederland, op zoek naar opmerkelijke winkeltjes, winkelaankleding, assortiment, mooie puien en wat dies meer zij.

DOWNLOAD PDF
20.9 MB
   
[Food Personality - maart 2021]

Food retail in hartje Groningen

Erik Hemmes (van Erik Hemmes\Retail Advies) gaat doorgaans voor dit blad naar formules in het buitenland, maar sinds afgelopen december hebben we dat door omstandigheden veranderd.

DOWNLOAD PDF
13.2 MB
   
[RTL Nieuws - maart 2021]

Overvol op markt voor online supers; kunnen ze wel winst maken?

Bij veel supermarkten kun je online je boodschappen bestellen en dan zijn er ook nog spelers die alleen een webshop hebben. Kunnen die allemaal wel winstgevend worden?

DOWNLOAD PDF
1.2 MB
[De Telegraaf - februari 2021]

Regiosupers als Deen kunnen groten niet meer bijbenen

De verkoop van de Hoornse supermarktketen Deen aan Albert Heijn, Vomar en Dekamarkt is tekenend voor de ontwikkelingen in de supermarktenbranche. Dat zegt detailhandelexpert Erik Hemmes.

DOWNLOAD PDF
185 KB
[RTL Nieuws - februari 2021]

Jumbo boekt 45 miljoen af op La Place: 'Koop was een zeperd'

Jumbo heeft de waarde van de La Place-restaurants in de boeken met 45 miljoen euro afgeschreven. Dat is bijna net zo veel als de supermarktketen vijf jaar geleden voor de restaurants betaalde. "Jumbo is een supermarktbedrijf, dat is heel anders dan een restaurant runnen", zegt een expert. Een ander spreekt van 'een zeperd'.

LEES MEER >
[RTL Nieuws - februari 2021]

Over paar jaar mogelijk alle regionale supermarkten overgenomen

DEEN supermarkt zal niet het laatste familiebedrijf in de branche zijn dat wordt overgenomen. Alle regionale spelers hebben een te klein marktaandeel, zeggen experts. "Het is eten of gegeten worden."

LEES MEER >
[Leeuwarder Courant - februari 2021]

Regiosuper kan het niet bijbenen

De verkoop van supermarktketen Deen aan Albert Heijn, Vomar en DekaMarkt is tekenend voor de ontwikkelingen in de supermarktbranche. Dat zegt detailhandelexpert Erik Hemmes. 

DOWNLOAD PDF
132 KB
 
[Distrifood - februari 2021]

Deen-deal: Albert Heijn worstelt in
Noord-Holland

Albert Heijn neemt een flink aantal winkels over van Deen in Noord-Holland. Dat is, als je kijkt naar het verleden, geen garantie op succes. De marktleider kent een moeizame geschiedenis in de provincie. Pikant is dat uitgerekend vaak de Deen-winkels succes van de Albert Heijn-vestigingen in de weg stonden.

DOWNLOAD PDF
2.7 MB
   
[AGF Primeur - januari 2021]

Digitale achterstand regiosupers

Alle supermarktketens beleefden in 2020 een topjaar en de
omzetvooruitzichten voor 2021 zijn zeer gunstig. Bij regionalen
is er op allerlei fronten een digitale achterstand ontstaan. Die
situatie kan aanleiding zijn om te gaan samenwerken of te
worden overgenomen, zegt retaildeskundige Erik Hemmes.

DOWNLOAD PDF
639 KB
   
[Levensmiddelenkrant - januari 2021]

Avondklok is extra klus op het dak van de supermarktmanager

Met de zojuist definitieve aankondiging van een mogelijke avondklok is er volgens retaildeskundige Erik Hemmes werk aan de winkel voor supermarktondernemers. 'Natuurlijk is nog niet alles duidelijk, maar ik denk dat het wel druk kan opleveren.'

LEES MEER >
[Distrifood - januari 2021]

Gemiddelde super wint €91.000 aan marge

Supermarkten hebben in 2020 gemiddeld 8 procent meer
omzet gedraaid. Dat leverde ze gemiddeld een nettomarge op van 0,7 procent.

DOWNLOAD PDF
6.6 MB
   
[Food Personality - januari 2021]

Erik Hemmes: ‘0,7% extra nettowinst bij gemiddelde supermarkt’

Erik Hemmes van Erik Hemmes\Retail Advies schrijft elk jaar een ‘nieuwjaarsbrief’ aan relaties. In zijn recentste brief zegt hij een gemiddelde supermarkt met een weekomzet van € 250,000 afgelopen jaar € 91.000 meer nettowinst heeft behaald. En: hij verbaast er zich over dat fabrikanten geen langetermijnplan lijken te hebben voor een goede positie in het schap.

LEES MEER >
[Distrifood - januari 2021]

Erik Hemmes: ‘Supermarkten krijgen tikken in 2022’

Supermarkten blijven vooralsnog pieken in omzet. Maar wat brengt de toekomst? Retailexpert Erik Hemmes kijkt terug op een bewogen 2020 en doet een voorspelling voor de eerstkomende jaren. ‘Ik betwijfel of we een recessie krijgen, ik verwacht eerder een nieuwe roaring twenties.'

DOWNLOAD PDF
246 KB
   
[Trouw - januari 2021]

Jarig Jumbo kruipt dichter naar marktleider AH toe

Dit jaar bestaat het familiebedrijf uit Veghel een eeuw. Op het 99ste jaar van zijn bestaan zal Jumbo met een gemengd gevoel terugkijken.

DOWNLOAD PDF
1 MB
   
 
[Het Parool - december 2020]
Grootverdieners doen goede zaken, maar er komt geen gezamenlijk ‘groots gebaar’
Lees meer >
[Food Personality - december 2020]
Food retail in hartje Utrecht
[Food Personality - november 2020]
De nieuwste Delhaize
[Trouw - oktober 2020]]
Er heerst bezorggekte. Fijn voor de supermarkten, maar vervelend voor behoeftige klanten
Lees meer >
[Food Personality - oktober 2020]
Bâtard en Le Marché St. George’
[Omroep Brabant - oktober 2020]
Overname Jumbo van winkelketen HEMA is slimme zet: 'Niemand heeft deze strategie'
Lees meer >
[RTL Nieuws - oktober 2020]
Zelfscannen: geen lagere kosten, wel gemak voor de klant
Lees meer >
[Food Personality - september 2020]
Pike Place Market
[Levensmiddelenkrant - augustus 2020]
Non-food nog altijd ‘pittige categorie’ voor supermarkten
[Trouw - juni 2020]
Biologisch nog steeds niet logisch
[Food Personality - juni 2020]
Whole Foods Market
[De Telegraaf - mei 2020]
Eind aan zegeltijdperk
[Het Parool - mei 2020]
Hema wordt Jumbo in Oostpoort: ‘Je struikelt hier over de supermarkten’
Lees meer >
[Food Personality - april 2020]
Dit gaat het marktaandeel van AH enorm helpen
[Food Personality - april 2020]
Lidl, AH-tas, Jumbo-tas, AH-kar
[Food Personality - april 2020]
Fresh Street Market
[Skipr - maart 2020]
Jumbo, de groei-olifant
[Distrifood - maart 2020]
Lidl gebruikt A-merken in jacht op vollere klanten
[Food Personality - maart 2020]
T&T
[Retailtrends - februari 2020]
Sigaretten taboe: hoe erg is dat voor supermarkten?
[Food Personality - februari 2020]
Loblaws City Market
[Trouw - januari 2020]
AH blijft veruit de grootste
[Retailtrends - januari 2020]
Zit Jumbo Albert Heijn op de hielen en wat speelt er bij de discounters?
 
[Distrifood - december 2019]
‘Prijsagressief Boni lijkt nu ook beetje op Nettorama’
[Food Personality - december 2019]
‘Amazon Go’
[Levensmiddelenkrant - december 2019]
‘Supermarkten gaan zich richten op zakelijke markt, horeca en online’
[Algemeen Dagblad - november 2019]
‘De lefgozers van Jumbo hijgen Appie in de nek’
[RTL Z - november 2019]
‘AH opent winkel zonder personeel op Schiphol: 'Dit is de toekomst'’
Lees meer >
[Omroep Brabant - november 2019]
‘Jumbo en HEMA gaan samenwerken: 'Een goede zet'’
Lees meer >
[Trouw - oktober 2019]
‘Bio-supers moeten meerwaarde bewijzen’
[Trouw - oktober 2019]
‘Is de bio-super nog nodig als de gewone super het bio-succes overneemt?’
Lees meer >
[Food Personality - oktober 2019]
‘Edeka Zurheide 'Crown' Düsseldorf’
[Food Personality - september 2019]
‘E-center Paschmann’
[Food Personality - juni 2019]
‘Edeka Honsel’
[Food Personality - mei 2019]
‘Rewe City’
[Food Personality - april 2019]
‘Aldi Süd’
[Food Personality - maart 2019]
‘Basic Bio’
[De Telegraaf - maart 2019]
‘Boter over de kop’
[Retailtrends - maart 2019]
‘De groei van indoor farming’
[Levensmiddelenkrant - maart 2019]
‘Nettorama en Boni onderzoeken potentiële samenwerking’
[Food Personality - februari 2019]
‘Delitraiteur Eat & Go’
[Levensmiddelenkrant - januari 2019]
‘Ahold Delhaize wil uiteindelijk één formule’
[Distrifood - januari 2019]
‘Prijzen snel weer naar bekende eindgetallen’
[Food Personality - januari 2019]
‘Carrefour in Mont-Saint-Jean’
 
[Nederlands Dagblad - december 2018]
‘Boodschappen in 2019 duurder’
[De Telegraaf - december 2018]
‘Sporter betaald gelag’
[Foodmagazine - november 2018]
‘3 vragen aan... Erik Hemmes, retailexpert’
[Food Personality - november 2018]
‘De nieuwe Delhaize in Nijvel’
[Distrifood - november 2018]
‘Lidl trapt af met fors decemberoffensief’
[De Telegraaf - november 2018]
‘Nieuwe internetsuper Crisp richt zich op vers’
Lees meer >
[Algemeen Dagblad - november 2018]
Te veel supermarkten in het Stationsgebied? ‘Welnee!’
Lees meer >
[Levensmiddelenkrant - november 2018]
‘Jumbo moet in België vasthouden aan laagsteprijsgarantie’
[Food Personality - oktober 2018]
‘Marks & Spencer Food Hall’
[Distrifood - september 2018]
‘Luxer Aldi stoeit met assortiment,
uitstraling, kosten en opbrengsten’
[Food Personality - september 2018]
‘Food Warehouse van Iceland’
[Levensmiddelenkrant - august 2018]
‘Ik verwacht dat Jumbo en andere
goedkope supers snel zullen volgen’

[Metro - juli 2018]
‘Kids kunnen wel snoep en chips blijven kopen’
Lees meer >
[Food Personality - juni 2018]
‘Manufactum’
[Distrifood - mei 2018]
‘Omzetgroei van Aldi is trendbreuk
van jewelste na 10 jaar teruggang’
[Food Personality - mei 2018]
‘Dallmayr’
[Distrifood - mei 2018]
‘Peter Garstenveld (column)’
[Food Personality - april 2018]
‘La Grande Épicérie’
[Food Personality - maart 2018]
‘Levensmiddelenzaken aan de Rue Daguerre’
[RTL Z - maart 2018]
‘Regionale supers worden (nog) niet overgenomen’
Lees meer >
[Retailtrends - maart 2018]
‘Wat nu Jumbo ook Emté heeft gekocht?’
Lees meer >
[Marketing Tribune - februari 2018]
‘Shopper marketing is vooral rondkijken’
[Food Personality - februari 2018]
‘Franprix Noé’
[Distrifood - februari 2018]
‘Muizen kosten AH miljoen’
[De Telegraaf - januari 2018]
‘Veel prijzen omhoog door btw’
[Food Personality - januari 2018]
‘Fauchon’
[RTL Z - januari 2018]
Conflict Johma en Albert Heijn 'is gevaarlijk voor beide partijen'
Lees meer >
 
[Food Personality - december 2017]
‘Galeries Lafayette’
[Food Personality - november 2017]
‘La Grande Épicérie’
[AGF.nl - november 2017]
‘In hoeverre staan supermarkten open voor innovaties?’
Lees meer >
[Food Personality - oktober 2017]
‘Markthal Criée met AD Delhaize’
[Levensmiddelenkrant - october 2017]
‘Albert Heijn: 'We zijn nu echt huismerk-af’
[Levensmiddelenkrant - september 2017]
‘Branche zoekt nieuwe naam voor ‘conserven’’
[Chain - juli 2017]
‘Gunstige perspectieven voor AGF in de supermarkt’
[Retailtrends - juli 2017]
‘Wat als Jumbo nu ook Emté koopt?’
Lees meer >
[Food Personality - juni 2017]
‘Färm’
[Food Personality - mei 2017]
‘Rob, The Gourmet’s Market’
[Food Personality - april 2017]
‘Millevaches en Vers Zuid’
[Foodmagazine - maart 2017]
‘De parelkettinkjes zie je nu ook bij Lidl’
[Food Personality - maart 2017]
‘Colruyt’
[Distrifood - februari 2017]
‘Aldi mist de boot - ergens is het misgegaan’
[Food Personality - februari 2017]
‘Delhaize’
[Boerderij - januari 2017]
‘Meer eisen vanuit supermarkt’
[Food Personality - januari 2017]
‘De Carrefour-hypermarkt’
[AD - januari 2017]
‘De jacht op je huishoudgeld is geopend’
Lees meer >
 
[RTL Z - december 2016]
‘Supermarkten verleiden kerstklant me goedkope luxe’
[Food Personality - december 2016]
‘Red Market’
[Food Personality - november 2016]
‘Uptown’
[Food Personality - oktober 2016]
‘Eyserhalte’
[Food Personality - september 2016]
‘Whole Foods Market’
[Food Personality - juli / augustus 2016]
‘Waitrose’
[Food Personality - juni 2016]
‘Carpo’
[Food Personality - mei 2016]
‘Planet Organic’
[Food Personality - april 2016]
‘Lush’
[Food Personality - maart 2016]
‘Sainsbury’
[Food Personality - maart 2016]
‘Opmars naar wereldsteden’
[Foodmagazine - februari 2016]
‘Aldi, blijf vooral het archetype discounter’
[Levensmiddelenkrant - februari 2016]
‘Lidl moet het met bloemen waarmaken’
[Levensmiddelenkrant - februari 2016]
‘Gratis kinderfruit’
[Food Personality - januari 2016]
‘Mercado Central en Mercado Colón’
[Levensmiddelenkrant - januari 2016]
‘Jumbo jaaraanbieding bedoeld om op te vallen’
[Quote - januari 2016]
‘AH-erlebnis’
 
[Foodmagazine - december 2015]
‘Vers lastig verhaal voor supermarkten’
[RetailNews.nl - december 2015]
‘Jumbo is harder geworden’
Lees meer >
[Food Personality - december 2015]
‘Herbolario Navarro’
[Food Personality - november 2015]
‘Mercadona’
[Food Personality - oktober 2015]
‘Hieber’s Frische Center’
[RetailWatching.nl - oktober 2015]
‘Over de marketinghype die 'lokaal' heet’
Lees meer >
[Levensmiddelenkrant - september 2015]
‘Jumbo zonder A-merk is mogelijk’
[Levensmiddelenkrant - september 2015]
‘Aldi tilt zichzelf met folders naar een hoger plan’
[Food Personality - september 2015]
‘Hieber’s Frische Center’
[RetailNews.nl - augustus 2015]
‘AH mengt zich in bezorgstrijd met maaltijdbox’
Lees meer >
[Food Personality - juli 2015]
‘Rogacki’
[RetailNews.nl - juni 2015]
‘Ahold stapt in online maaltijdboxen’
Lees meer >
[Food Personality - juni 2015]
‘KaDeWe’
[Food Personality - mei 2015]
‘Kaiser's’
[Food Personality - april 2015]
‘Frischeparadies’
[Food Personality - maart 2015]
‘Bio Company’
[Het Parool - maart 2015]
‘Consument lachende derde bij oorlog supers’
[Food Personality - februari 2015]
‘Edeka’s E-center’
[Levensmiddelenkrant - februari 2015]
‘AH presenteert blauwdruk voor nieuwe XL’
[Retail Detail - februari 2015]
‘AH XL Eindhoven brengt omnichannel-beleving’
Lees meer >
[Food Personality - januari 2015]
‘Eataly en Azadea’
 
[Foodmagazine - december 2014]
‘Verleidelijk vers voorbeeld supermarkt’
[Food Personality - december 2014]
‘Paul’s Bakery/Éric Kayser’
[Distrifood - november 2014]
‘Glamour en geel gaan samen in Jumbo's do-it-yourself Foodmarkt’
[RetailWatching.nl - november 2014]
‘Drie visies op de levensvatbaarheid van dumpsupers’
Lees meer >
[Food Personality - november 2014]
‘Candylicious’
[ZOET - uitgaven van de Levensmiddelenkrant - november 2014]
‘Zoetwaren, overal iets anders’
[Food Personality - oktober 2014]
‘Waitrose’
[Food Personality - september 2014]
‘Lafayette’
[Levensmiddelenkrant / Editie "Care" - september 2014]
‘Voordeelwinkels snoepen omzet weg bij super en drogisterij’
[Food Personality - juni 2014]
‘Globus Delicatessa’
[Food Personality - mei 2014]
‘Denner’
[Food Personality - april 2014]
‘Jelmoli Gourmet Factory’
[Out of Home Magazine - maart 2014]
‘Welke troefkaarten zijn essentieel voor het tankstation van de toekomst?’
[Food Personality - maart 2014]
‘Manor Food’
[Food Personality - februari 2014]
‘Coop’
[Food Personality - januari 2014]
‘Migros’
 
[Supermarkt Experience - december 2013]
‘Winkelvloer belangrijkste communicatieplatform
[Food Personality - december 2013]
SuperTarget’
[Versuniek - november 2013]
‘Analyse van het supermarktlandschap’
[Food Personality - november 2013]
‘Market Street’
[Levensmiddelenkrant - oktober 2013]
‘Zonder derving geen verkoop’
[Versuniek - oktober 2013]
‘Helpen met koken’
[Distrifood - oktober 2013]
‘Albert Heijn kiest in formule 4.0 voor warmte en contact’
[Food Personality - oktober 2013]
‘Sprouts Farmers Market’
[Food Personality - september 2013]
‘Central Market’
[Food Personality - juli / augustus 2013]
‘Trader Joe’
[Levensmiddelen Krant - mei 2013]
‘Lidl voelt dynamiek van de markt wel aan’
[Food Personality - mei 2013]
‘Whole Foods Market’
[Food Personality - april 2013]
‘Walmart’
[Food Personality - maart 2013]
‘Uptown Grocery’
[Levensmiddelenkrant - februari 2013]
‘Klant vergeet de prijs, nooit de emotie’
[Food Personality - februari 2013]
‘Safeway’
[Levensmiddelenkrant - februari 2013]
‘Troonswisseling inzet van superacties’
[Food Personality - januari 2013]
‘Granville Island’
 
[Distrifood - december 2012]
‘De rauwe werkelijkheid van Kerst
[Supermarkt - december 2012]
2012/2013
[Food Personality - december 2012]
Sunterra Market
[Supermarkt - november 2012]
‘Weer een moeilijk innovatiejaar’
[Food Personality - november 2012]
Sobeys
[Levensmiddelenkrant - november 2012]
‘Lidl na AH grootste adverteerder’
[Versuniek - oktober 2012]
Helpen met koken
[Het Financiele Dagblad - oktober 2012]
‘Merkartikel als het nieuwe huismerk’
[Food Personality - oktober 2012]
‘Urban Fare’
[Food Personality - september 2012]
‘Costco’
[Distrifood - september 2012]
Consument kan Albert Heijn stoppen
Lees meer >
[Food Magazine - augustus 2012]
Drie vragen aan...
[Algemeen Dagblad - augustus 2012]
‘Jumbo en AH lokaal in gevecht’
[Food Personality - mei 2012]
‘Match’
[Food Personality - april 2012]
‘Leclerc’
[Food Personality - maart 2012]
‘M-Preis’
[Out of Home Shops - februari 2012]
‘Een ‘markt voor candybars en bitesizes in tankstations’ is lastig hard te maken’
[Food Personality - februari 2012]
‘Interspar’
[Food Personality - januari 2012]
‘Markthal Alvalade Norte’
 
["Out of Home Shops" - december 2011]
‘Ica
[Food Personality - december 2011]
Continente
[Food Personality - november 2011]
El Corte Inglés
[Food Personality - oktober 2011]
‘City Spar’
[Food Personality - september 2011]
Auchan City
[Food Personality - juli 2011]
‘Intermarché’
[Levensmiddelenkrant - juli 2011]
AH stoeit nog met non-food
[Food Magazine - juli 2011]
Gemak voor ieder consumptiemoment
[Food Personality - juni 2011]
‘Maximarkt’
[Food Personality - mei 2011]
‘Jacob's’
[Levensmiddelenkrant - april 2011]
Supermarkten breiden diensten servicebalie uit
[Food Personality - april 2011]
Deli de Luca
[Supermarkt Actueel- maart 2011]
‘AH plant eerste blauwe vlag in België’
[Food Personality - maart 2011]
‘Hemköp’
[Retail Detail - maart 2011]
‘Delhaize, Carrefour en Colruyt wachten met getrokken messen in Brasschaat!’
[Food Personality - februari 2011]
‘De drive-in-supermarkt: ook in Nederland?’
[Food Personality - februari 2011]
‘Super Best’
[Food Personality - januari 2011]
‘Meny’
 
[Food Personality - december 2010]
‘Ica
[Perswijn - oktober 2010]
Wijnwinkelverkiezing
[Het Parool, Haarlems Dagblad, Eindhovens Dagblad, Noord Hollands Dagblad, De Gooi- en Eemlander - oktober 2010]
Supermarkten: vijf trucs om goedkoop te lijken
[Distrifood Extra - oktober 2010]
‘Wereldblik van Erik Hemmes’
[Distrifood Webnieuws - oktober 2010]
Eindcijfer 9 in super niet langer heilig
[Algemeen Dagblad - oktober 2010]
‘De '9' niet meer heilig in de supermarkt’
[Food Magazine - september 2010]
Creatieve schapvisie brengt onderscheid
[Food Personality - september 2010]
Is de consument klaar met 0, 5 en 9?
[Food Personality - september 2010]
‘Peck’
[Supermarkt Actueel - augustus 2010]
‘Vlees verdient meer dan de beleving van een pak zout’
[Food Personality - juli 2010]
Pam
[Food Personality - juli 2010]
De 9 blijft favoriet, maar 1, 2, 6 en 7 rukken op?
[Supermarkt Actueel - juli 2010]
‘Kansrijke introducties eerste helft 2010’
[Supermarkt Actueel - juni 2010]
‘Dynamic pricing moet transparant zijn voor de consument’
[Distrifood - juni 2010]
‘Lidl neemt met nieuwe indeling winkels afstand van rivaal Aldi’
[Food Personality - juni 2010]
‘La Rinascente’
[Levensmiddelenkrant - 18 juni 2010]
‘Action betere buur dan harddiscount’
[Levensmiddelenkrant - 18 juni 2010]
‘Nieuwe PLUS-formule oogt een stuk krachtiger en is sfeervoller dan ooit’
[Levensmiddelenkrant - 4 juni 2010]
‘Oostenrijkse Interspar: open, uitnodigend, sfeervol en voordelig’
[Food Personality - mei 2010]
‘Esselunga’
[Levensmiddelenkrant - 18 juni 2010]
‘Action betere buur dan harddiscount’
[Distrifood - 6 maart 2010]
‘Consument moet nog wennen’
[Food Personality - april 2010]
‘Ipercoop’
[Food Personality - maart 2010]
‘Princi’
[Food Personality - februari 2010]
‘Van Listons naar Wilde & Green’
[Food Personality - januari 2010]
‘Dunnes’
 
[Food Personality- december 2009]
‘Spar
[Food Personality - november 2009]
Donnybrook Fair
[Food Personality - oktober 2009]
Fresh
[Food Personality - september 2009]
‘Superquinn’
[Levensmiddelenkrant - september 2009]
Supers mengen zich niet in prijsgeweld drug
[Distrifood - augustus 2009]
‘Marge’
[Versuniek - augustus 2009]
De prijs van het AH-huismerk kruipt naar het A-merk
[Supermarkt - juni 2009]
Introducties hoeven niet altijd spannend te zijn
[Foodmagazine - juni 2009]
‘Ideale buurman?’
[Food Personality - juni 2009]
‘Fallon & Byrne’
[Food Personality - mei 2009]
Borough Market
[Food Personality - april 2009]
‘Food Inc.: waar AH z'n kaaskast vandaan haalt’
[Food Personality - maart 2009]
Whole Foods Market
[Distrifood - maart 2009]
Jumbo moet kopen om omzet te kunnen verdubbelen
[Food Personality - februari 2009]
Tesco
[Food Personality - januari 2009]
Morrisons
[Food Personality- december 2008]
‘Sainsbury's, ooit trotse nr. 1
[Food Personality - november 2008]
Waitrose
[Quote - november 2008]
AH-Erlebnis
[Food Personality - oktober 2008]
‘Marks & Spencer’
[Food Personalit - september 2008]
Our beef is British
[Careality- september 2008]
‘Grotere nadruk op segmentering’
[Food Personality - juni 2008]
Dirk hoogste omzet per m2
[Careality - april 2008]
Ik vind het allemaal niet zo bijzonder
[Careality - februari 2008]
‘Tijd voor vernieuwing’